Merknamen

Goede merknamen zijn goud waard. Het spreekwoord luidt dan ook: een goede naam is beter dan olie. Juist. Maar verzin maar ‘s een goede merknaam. Eentje die iets zegt over je product of dienst, die lekker bekt en die bovendien nog niet bestaat. Of lijkt op iets dat al bestaat. Een merknaam die ook in een andere taal overeind blijft. Of geen schuttingwoord is. En ook niet onbelangrijk, een merknaam waarvan de URL nog beschikbaar is. Dat doen wij dus.

RTRN Creative Agency is een communicatiebureau in Groningen gespecialiseerd in branding. Wij helpen bedrijven en instellingen bij het ontwikkelen van merken en merknamen. Als je wilt weten wat we voor jou kunnen doen, neem dan hier contact met ons op.

Hieronder lees je meer over de betekenis van merknamen.

Waarom is naamgeving zo moeilijk?

Merknamen en productnamen dienen vele meesters: gevoelens en associaties, klank, vorm en typografie, de URL, SEO, noem maar op. Het proces van het ontwikkelen en selecteren van een merknaam (of productnaam) kan best lastig zijn. Frustrerend zelfs. Heb je eindelijk een eureka moment en ben je zelf overtuigd dat je iets perfects hebt bedacht, iets dat precies weergeeft wat je wilt dat mensen denken en voelen en wat er bovendien prachtig uitziet in lekkere vette letters en dan blijkt uit een rondje Googlen dat iemand je voor is geweest 🤬

Crap. Terug naar de tekentafel.

Het proces van naamgeving

De uitdaging van naamgeving trajecten is dat er geen hard-and-fast manier is (afgezien van een aantal common sense dingen, zoals: niet aanstootgevend en niet gejat). Merknamen brengen een directe betekenis en context over voor de gebruiker of klant, of ze roepen een gevoel of beeld op. Succesvolle en duurzame bedrijfs- en merknamen variëren van suggestief en gestileerd (Google, Nike, VanMoof) tot functioneel en eenvoudig (PostNL, Marktplaats) tot op waarden gebaseerd (HelloFresh, Greenpeace). Tuurlijk, een goede merknaam is geen garantie voor succes maar het helpt wel mee. Zeker als de naam doordrenkt is met een doel; een purpose. Het is onze taak om met jouw purpose onder de arm de wereld om je heen te verkennen, of er ergens in de chaos, het lawaai en oneindige diepte van het internet een merknaam verstopt zit waar jij geschiedenis mee gaat schrijven.

Nadat de research fase ontwikkelen we opties. We streven er doorgaans naar om te beginnen met een zo uitgebreid mogelijke lijst en dat terug te brengen tot een top-twintig. Van die top-twintig bekijken we de haalbaarheid en eventueel rode vlaggen via Google. Aan het einde van dit proces komen we weer bij elkaar en presenteren we shortlist van vijf opties, hoe we ze hebben ontwikkeld, wat we denken dat ze betekenen, zeggen en doen en waarom we er achter staan. Indien gewenst doen we hetzelfde nog een keer voor een panel van diverse stakeholders, zoals klanten en medewerkers. Hierna volgt jullie definitieve keuze.

Zoals we onze klanten altijd vertellen, wordt de naam uiteindelijk het merk en kun je je niet voorstellen dat het er nooit is geweest.

Dat is ons streven.

Wil je meer weten over hoe RTRN jouw organisatie kan helpen? Neem contact op via de contactpagina!

Contact

Klaar voor verandering?

Geef ons een belletje.