Het proces van naamgeving
De uitdaging van naamgeving trajecten is dat er geen hard-and-fast manier is (afgezien van een aantal common sense dingen, zoals: niet aanstootgevend en niet gejat). Merknamen brengen een directe betekenis en context over voor de gebruiker of klant, of ze roepen een gevoel of beeld op. Succesvolle en duurzame bedrijfs- en merknamen variëren van suggestief en gestileerd (Google, Nike, VanMoof) tot functioneel en eenvoudig (PostNL, Marktplaats) tot op waarden gebaseerd (HelloFresh, Greenpeace). Tuurlijk, een goede merknaam is geen garantie voor succes maar het helpt wel mee. Zeker als de naam doordrenkt is met een doel; een purpose. Het is onze taak om met jouw purpose onder de arm de wereld om je heen te verkennen, of er ergens in de chaos, het lawaai en oneindige diepte van het internet een merknaam verstopt zit waar jij geschiedenis mee gaat schrijven.
Nadat de research fase ontwikkelen we opties. We streven er doorgaans naar om te beginnen met een zo uitgebreid mogelijke lijst en dat terug te brengen tot een top-twintig. Van die top-twintig bekijken we de haalbaarheid en eventueel rode vlaggen via Google. Aan het einde van dit proces komen we weer bij elkaar en presenteren we shortlist van vijf opties, hoe we ze hebben ontwikkeld, wat we denken dat ze betekenen, zeggen en doen en waarom we er achter staan. Indien gewenst doen we hetzelfde nog een keer voor een panel van diverse stakeholders, zoals klanten en medewerkers. Hierna volgt jullie definitieve keuze.
Zoals we onze klanten altijd vertellen, wordt de naam uiteindelijk het merk en kun je je niet voorstellen dat het er nooit is geweest.
Dat is ons streven.
Wil je meer weten over hoe RTRN jouw organisatie kan helpen? Neem contact op via de contactpagina!
Contact