Read

De wereld moet op tech dieet

Ik wou dat het mijn woorden waren, maar de bron van dit schrijfsel is een artikel van Fabricio Teixeira en Caio Braga, UX designers en de oprichters van UX collective. Ik kon niet anders dan het met hen eens zijn. Sterker nog, ik draag het bij deze actief uit. Maarrrr… hun veren, dus van mij geen gepronk.

De kern van hun betoog is dat we allemaal slaaf zijn geworden van de techniek. Ik, jij, je klanten, collega’s, moeders, kinderen, iedereen. We communiceren via WhatsApp en slack. We delen onze ervaringen via instagram, Facebook (ahum) en LinkedIn. We managen onze dagelijkse shit in monday, asana en trello. We winkelen via amazon, zalando en bol.com. We daten via Tinder en Happn. Lekker makkelijk. Of toch niet? Het leven is een infinite scroll geworden. We worden continu genudged, lekker gemaakt, aangespoord om meer te doen. Meer en meer. En nog meer! Kiezen is moeilijk, je aan iets conformeren nog moeilijker. En waarom zou je ook? De keuze is reuze en die dopamine shotjes zijn ook best lekker. Maar, zeggen Teixera en Braga, overdaad zou best eens schadelijk kunnen zijn.

Goh.

Tech heeft ons heel veel gebracht, veel verbeterd. Eigenlijk alles, op één ding na: ons. Wij zijn er zelf niet beter van geworden, als persoon, als mens. Als médemens. Tech bepaalt ons gedrag en de manier waarop we met elkaar omgaan. Tech heeft ons in haar greep, beheerst ons leven. We zijn niet meer in sync met onze tools; een zaag zaagt en een boor boort nog steeds, maar verder doen we alles op onze telefoon. Als we te veel eten, worden we te dik. En als we te dik zijn, gaan we op dieet. Dus als we te veel tech gebruiken, worden we overprikkeld. En als we overprikkeld zijn, gaan we minderen. Uhm, nou niet dus. We grijpen naar nog meer tech tegen de overprikkeling , voor yoga, mindfulness en meditatie en zitten hierdoor nóg meer op onze telefoon.

Tech is serious business en geen downward facing dog die daar iets aan verandert. Maar design kan dat wél. Dus zullen we bij onszelf moeten beginnen. Want als designers bevinden we ons in een unieke positie. Van elke tech oplossing is design het geweten, de link tussen aanbieders en gebruikers, tussen wat er wordt uitgeserveerd en wat naar binnen wordt gewerkt, tussen het oog en de maag. Design maakt het verschil tussen voedzaam en fast food; design bepaalt het gerecht én de grootte van de porties. We moeten op tech dieet en design kan hierbij helpen. Teixeira en Braga pleiten in hun artikel voor nieuwe design principes, die uitgaan van een hervonden respect voor gebruikers en hun werkelijke behoeftes, die ongezond gedrag voorkomen en die bijdragen aan betere gewoontes en gedragingen. Idealistisch? Misschien. Doen? Absoluut!

Het oorspronkelijke artikel lees je hier..

De presentatie is trouwens ook zeer het bekijken waard.

P.S. Vergeef me de nudge om het artikel te lezen. Het vlees is zwak.

Klaar voor verandering?

Geef ons een belletje.