Waar de eerste campagne begon met een telefoontje om hulp werken we sindsdien heel nauw samen met de communicatie afdeling van Veiligheidsregio Groningen. Zij zitten dicht bij het vuur, hebben rechtstreekse lijntjes met andere regio’s, de GGD, lokale bestuurders en met de Rijksoverheid. Zij zien de cijfers en de gevolgen. En ze zagen dat Groningen het verhoudingsgewijs best goed doet. Dus toen de besmettingen stegen – ook hier en zelfs behoorlijk – kozen we voor de nieuwe (of hernieuwde) campagne een positieve insteek en dito toon. Dus niet het klakkeloos overnemen van de landelijke maatregelen of een bezwerend vingertje, maar een campagne vanuit positiviteit en solidariteit, waarin lokale organisaties en individuen zich met de hashtag #wijdoenmee collectief achter de maatregelen scharen.
Resultaten
Het doel was het stimuleren van saamhorigheid in de regio en het stellen van de sociale norm bij zoveel mogelijk Groningers. Met #wijdoenmee hebben we in één maand een community gedreven campagne neergezet die z’n weerga niet kent. Althans, voor Groningse begrippen, maar dat is wat telt. Ruim 60 verschillende organisaties hebben meegedaan: van overheden, scholen, ziekenhuizen en maatschappelijke instellingen tot sportverenigingen, musea, studentenverenigingen en zelfs een bedrijf in erotische speeltjes 😊