#wijdoenmee

Nog een campagne over corona? Yep, helaas wel. De initiële #stopcorona campagne van maart 2020 was vooral bedoeld om een zo breed mogelijk publiek attent te maken op de ernst van het virus zodat men de basale maatregelen zou gaan naleven. Dat lukte aardig en richting de zomer van 2020 zagen we de besmettingen afnemen. Maar helaas stak na een communicatie-luwe zomer het virus de kop weer op, werden de (landelijke) maatregelen strenger en de communicatie intensiever.

Een Instagram Story voor de #wijdoenmee campagne van Veiligheidsregio Groningen.
Een poster als onderdeel van de #wijdoenmee campagne van Veiligheidsregio Groningen, waarin het gebouw van de RUG is bedekt met een mondkapje.
Een social post voor Facebook als onderdeel van de #wijdoenmee campagne van Veiligheidsregio Groningen, waarin EasyToys laat zien dat ze zich aan de maatregelen houden.
Een poster als onderdeel van de #wijdoenmee campagne van Veiligheidsregio Groningen, waarin Forum Groingen laat zien dat ze zich aan de coronamaatregelen houden.
Een Instagram Story als onderdeel van de #wijdoenmee campagne van Veiligheidsregio Groningen, waarin Forum Groningen laat zien dat ze zich aan de coronamaatregelen houden.

Waar de eerste campagne begon met een telefoontje om hulp werken we sindsdien heel nauw samen met de communicatie afdeling van Veiligheidsregio Groningen. Zij zitten dicht bij het vuur, hebben rechtstreekse lijntjes met andere regio’s, de GGD, lokale bestuurders en met de Rijksoverheid. Zij zien de cijfers en de gevolgen. En ze zagen dat Groningen het verhoudingsgewijs best goed doet. Dus toen de besmettingen stegen – ook hier en zelfs behoorlijk – kozen we voor de nieuwe (of hernieuwde) campagne een positieve insteek en dito toon. Dus niet het klakkeloos overnemen van de landelijke maatregelen of een bezwerend vingertje, maar een campagne vanuit positiviteit en solidariteit, waarin lokale organisaties en individuen zich met de hashtag #wijdoenmee collectief achter de maatregelen scharen.

Een Facebookpost met het Peerd van Ome Loeks als onderdeel van de #wijdoenmee campagne van Veiligheidsregio Groningen.
Een Instagram story als onderdeel van de #wijdoenmee campagne van Veiligheidsregio Groningen, waarin VanHulley laat zien dat ze zich aan de coronamaatregelen houden.
Een poster met de burgemeesters van alle gemeentes in Groningen om het draagvlak voor de coronamaatregelen te vergroten.

Resultaten

Het doel was het stimuleren van saamhorigheid in de regio en het stellen van de sociale norm bij zoveel mogelijk Groningers. Met #wijdoenmee hebben we in één maand een community gedreven campagne neergezet die z’n weerga niet kent. Althans, voor Groningse begrippen, maar dat is wat telt. Ruim 60 verschillende organisaties hebben meegedaan: van overheden, scholen, ziekenhuizen en maatschappelijke instellingen tot sportverenigingen, musea, studentenverenigingen en zelfs een bedrijf in erotische speeltjes 😊

Dit wil jij toch ook?

Neem contact op