Branding is geschiedenis en toekomst
Alle bedrijven beginnen als een soort ideaal, als een combinatie van hoop, dromen en kansen. Of als een stralend licht dat geld aantrekt, dat kan ook. Veel succesvolle merken omarmen hun geschiedenis, hun oorsprong en integreren het in hun merkidentiteit. Echter, in branding zijn de toekomstige doelen van een bedrijf even belangrijk als het oorsprongsverhaal. Doelen geven vorm aan strategieën en richting aan de acties die nodig zijn om een merk tot leven te brengen. Een merk is de liefdesbaby van de bedrijfsstrategie en merkstrategie en branding is haar nanny. Branding zorgt er doelbewust en toekomstgericht voor dat het merk liefdevol opgroeit, leert, haar plek in de wereld vindt, vrienden maakt, steeds sterker wordt en gezond blijft.
Branding als productervaring
Een merk is een complex recept; het is zo goed als de ingrediënten die we erin stoppen. Als fans van de jobs-to-be-done-theory zijn we van mening dat merken alleen succesvol kunnen zijn als de organisatie of het product waar het merk is opgeplakt zelf voldoet aan de onvervulde behoeften van klanten, of op z’n minst beter dan die van de concurrentie. Als een product goed genoeg is voor de markt, dan is het merk verantwoordelijk voor het creëren van de meest perfecte productervaring.
Branding proces
If not I, then who. If not now, then when? Branding is deels poëzie, deels toegepaste wetenschap. We doen onderzoek om je unieke plek in de markt te definiëren, om de vraag te beantwoorden waarom men jou of jouw product zou moeten prefereren boven een ander. Ons onderzoek geeft prioriteit aan inzichten over jezelf, je klanten, markt en concurrenten. Na onderzoek begint de ontwikkeling van de merkidentiteit. Gelukkig hebben we alle skills in huis om jouw onderscheidende vermogen vorm te geven: design (visuele identiteit en logo-ontwerp, kleurenpaletten, typografie, beeldtaal) en copywriting (verbale identiteit, tone of voice, messaging). De merkidentiteit wordt uitgewerkt tot merkrichtlijnen. Met het merksysteem in de hand voeren we het merk uit op alle zakelijke touchpoints. Hierbij focussen we op de raakvlakken tussen bedrijf en klant en op de raakvlakken tussen strategie, identiteit en ervaring.
Merkonderhoud
Branding is een proces, geen evenement. En zoals bij alles wat de moeite waard is, hebben ook merken onderhoud nodig. Om ze op het gewenste niveau te houden, om te voorkomen dat ze sleets of achterhaald worden. Daarom raden wij aan om periodiek een merk APK-tje te doen. Merkwaarde wordt gecreëerd door het voortdurend najagen en verfijnen van het merk. Periodieke evaluatie van klantrelaties, visuele en technologische audits en marketing audits helpen om een merk te onderhouden.
Wil je meer weten over hoe wij als branding bureau jouw organisatie kan helpen met jouw branding? Neem contact op via de contactpagina. Onze client experience manager neemt zo snel mogelijk contact met je op.