Een pleidooi voor de Chief Disruption Officer

Charco & Dique is één van onze klanten die dondersgoed begrijpt hoe ze een onderscheidende positie in de financieel juridische dienstverlening kunnen innemen. Naast dat ze de nodige kennis, expertise én de juiste mensen aan boord hebben – of misschien wel juist daarom – zijn zij in staat om hun eigen vakgebied te heruitvinden. Zij hebben namelijk tijdig ingezien dat als gevolg van technologische ontwikkelingen de wereld om ons heen verandert. En rap ook. Zij zijn dan ook de eerste en voorlopig enige consultancy firma die hierop heeft geanticipeerd door bepaalde taken en handelingen – en daarmee een deel van haar eigen werkzaamheden – te vervangen door tooling. Dat getuigt van visie en van lef, twee eigenschappen die je over het algemeen met een lampje moet zoeken in de financiële sector.

Onlangs hield Charco & Dique een bijeenkomst voor haar relaties en zoals we dat van hen gewend zijn, was dit op hoog niveau, letterlijk en figuurlijk, in de A’dam Toren met gerenommeerde keynote spreker Peter Hinssen als publiekstrekker. Aansluitend op het fantastische verhaal van Hinssen introduceerden ze Ruler, het online platform voor financial professionals. En daar zat de zaal vol mee.

Het was uiteraard niet toevallig dat Peter Hinssen in zijn betoog refereerde aan de technologische ontwikkelingen en de veranderende wereld en hiermee precies de juiste snaar raakte. Sterker nog, het was strak geregisseerd. De Ruler case lees je trouwens hier, maar wat mij vooral triggerde was de functie of rol die Peter Hinssen expliciet noemde als degene die succesvolle organisaties op scherp zet: de Chief Disruption Officer. De term is niet nieuw en circuleert al een tijdje in de media. In 2014 schreef Patrick Hanlon van Forbes dat bedrijven wel een chief disruption officer konden gebruiken. En in 2015 riep Steve Wozniak van Apple het ook nog maar eens. Maar wat doet een CDO dan eigenlijk? Heel simpel: de boel op de kop zetten. Denk aan vernieuwende bedrijven als Apple, Uber, Lyft en Airbnb die hun sector onherroepelijk hebben veranderd. Want net als je bedrijf lekker gaat en iedereen happy is, vraagt de CDO zich af hoe je alles wat je nu doet, anders kan doen? En dan gaat hij naar de tekentafel om de benodigde strategie te ontwikkelen.

Wat bedrijven nodig hebben, is iemand die zich alleen moet richten op de toekomst, op disruptie, op de kansen die zich voordoen en hoe het bedrijf een voorsprong kan krijgen of behouden in de markt. Hmmm, tja… Feit is echter dat cultuur en gedrag, processen en systemen, ego’s en belangen en andere factoren het werk van een Chief Disruption Officer schier onmogelijk kunnen maken. kritische mensen worden vaak gezien als lastig (weet ik uit eigen ervaring). En ieder bedrijf beweert dat ze visie en lef hebben, terwijl dit vaak wishful thinking is. Maar juist de Chief Disruption Officer zou hier korte metten mee maken! Dus mijn advies is: stel ‘m aan, vandaag nog. Of wat ook mag, geef mij die rol :)

7 april 2019

VDH Products kiest voor RTRN als design partner

Lees volgend artikel