Waarom wij niet meedoen aan pitches

Om één of andere reden is het in onze sector nog steeds gebruikelijk dat we moeten pitchen op een account of klus. Dus voordat een klant een keuze maakt voor een bureau worden deze bureaus geacht om hun creatieve competenties in zetten. En soms ook nog voor nop. Best raar eigenlijk.

De hilarische video van Zulu Alpha Kilo onder dit bericht laat zien hoe absurd pitches eigenlijk zijn. Maar nog los van het sentiment kleven er bepaalde nadelen aan pitches, waarvan wij hopen dat elke zichzelf respecterende organisatie ze ter harte neemt.

In een pitch vraagt een klant een aantal bureaus om op basis van een briefing een concept te ontwikkelen en kiest vervolgens het concept dat hen het meeste aanspreekt. In onze optiek mist dit de diepgang die je krijgt als klant en bureau eerst de moeite nemen om elkaar te leren kennen. Of in Millennial-taal: Wajooo, effe een bureautje Tinderen! Heel functioneel als je bindingsangst hebt, of op zoek bent naar een booty call, maar het zorgt van meet af aan voor een scheve verhouding tussen klant en bureau. Het is onze ervaring dat commitment van twee kanten moet komen. Je werkt met elkaar voor hetzelfde doel. Een pitch is eenrichtingsverkeer, een vleeskeuring, een John de Mol productie.

Met een pitch krijg je als klant bovendien nooit het beste werk van een bureau. Ga maar na: het bureau moet gratis of voor niet meer dan een fooi mensen vrijmaken die anders voor betalende klanten zouden werken. Dus krijgt een pitch nooit de tijd en/of aandacht en/of resources die je in een volwaardige klant-bureaurelatie zou krijgen. Een pitch is dus als een autoshow, met blinkende bolides waarvan je niet weet hoe ze rijden. Als de hemerocallis, de lelie die slechts één dag bloeit. Spiegeltjes en kraaltjes.

Nog een reden om niet te pitchen is dat het leidt tot gemakzucht onder opdrachtgevers. Standaard RfP-tje of een briefinkje van de plank, uitnodiging via de mail en lekker achterover leunen tot de presentatie of zelfs tot en met de presentatie. Gechargeerd natuurlijk, maar goed werk leidt tot meer goed werk.

Hoe dan wel? Ons heb je als je bereid bent om te investeren in de relatie, als je net als wij je ziel en zaligheid erin gooit. Bij ons staat het persoonlijke contact voorop. Elke klantrelatie, maar ook elk nieuw traject begint met één of meerdere dates die zorgen dat we elkaar begrijpen, dat we een klik hebben en dat we voldoende hebben om met elkaar aan het werk gaan. Dat maakt dat een relatie of traject niet snel ontspoort. En als dat wel gebeurt, dat beide partijen en vrede mee hebben. Niet voor niets luidt ons motto:

Be all in or het all out. There is no halfway.

12 februari 2016

Maak. Het. Verschil

Lees volgend artikel