Maak. Het. Verschil.

Beste lezer,

Fijn dat je de moeite neemt om mijn betoog te lezen. Het biedt mij de kans om iets dieper in te gaan op de waarde van creativiteit en wat creatieve communicatie inhoudt. En wat niet. Dus here goes. De enige reden waarom je een bureau zou moeten vragen is om in dienst van jou het verschil te maken. Om het anders te doen. En beter. Zo, daar staat het; nu kunnen we niet meer terug. En ja, da’s nogal een belofte, maar wel eentje waar je ons aan mag houden. Een creatief bureau is geen Phoenix die oprijst uit de as van haar voorgangers. Nee, een creatief bureau gaat op zoek naar Het Verschil. Of eigenlijk naar een idee of actie waarmee het verschil er ook echt toe doet. Dat is geen sinecure. En het is geen wetenschap, geen magie en ook geen kunstje. Sommigen noemen het Design Thinking, maar what else is new; het is jezelf vast vreten, inleven, nadenken, ontwikkelen, weggooien en opnieuw beginnen. Totdat je het hebt. En weet dat je het hebt. En dat is nooit vanzelfsprekend.

Een werkelijk waardevol bureau
draagt bij aan verandering.

Een werkelijk waardevol bureau draagt bij aan verandering en daardoor aan jouw succes. Hoe? Door te verrassen. Telkens weer. Vraag je nu eens af: wanneer ben jij voor het laatst verrast? En dan bedoel ik écht verrast, dus dat je die rare mix van kinderlijke blijheid en ontzag voelt. En dat je intuïtief aanvoelt dat het goed is en nog veel meer goeds kan brengen. Communicatie doet dat met je. En een goed bureau heeft de originaliteit en creativiteit om dat gevoel op te roepen. Om je het gevoel te geven dat je uniek bent. Want iedereen wil uniek zijn, maar slechts weinig durven het; iedereen wil het verschil maken en slechts weinigen doen het. Waarom is dat? Is het tevredenheid? Nee, want het gras bij de buren… Gewoonte misschien? Een anekdote: op een goeie dag kregen we bij een bureau waar ik werkte een Chinese designer. Een echte. Uit Shanghai. En zijn komst bleek onbewust en ongepland een katalysator voor verandering. Tot dat moment was er een stilzwijgende status quo; je kende elkaar, je wist wat je aan elkaar had, je deed je ding zoals je het gewend was. En opeens was alles anders. Hij viel op, hij kreeg de aandacht. En niet alleen omdat hij pindakaas en komkommer op z’n brood deed, maar omdat hij anders was dan anderen, dingen anders deed dan anderen. En omdat Engels vanaf dat moment de voertaal was. Daardoor moest iedereen z’n best doen. En dééd ook iedereen z’n best. Het bureau ging er beter door presteren; het hele bureau ging er door opvallen. Totaal umwerfend.

Doe het eens anders.

Dus door de werkelijkheid te veranderen worden mensen geprikkeld om hun gedrag aan te passen. En dat is precies de toegevoegde waarde van creativiteit. Van originaliteit. En een werkelijk creatief bureau loopt voor de muziek aan, steekt z’n kop uit boven het maaiveld, zoekt de grenzen op en gaat vrijwillig ins Blaue hinein. En dat vragen wij ook van onze klanten. Om zich open te stellen. Om zich aan ons over te geven. We beseffen dat daar lef voor nodig is. Maar kom op; no nuts, no glory. Dus steek je nek uit als je weet dat er meer is. Of dat het beter kan. Doe het eens anders. Of met anderen. Hoe dan ook, never reinforce failure en onthoud één ding: Maak. Het. Verschil.

25 september 2017

Waarom wij niet meedoen aan pitches

Lees volgend artikel